A PageRank-ról röviden

Előzmények

A Google még az ősidőkben, valamikor a 90-es években kitalálta a rangsorolási algoritmusát, amelynek a lényege nagyon leegyszerűsítve annyi, hogy egy honlap annál jobb, annál hitelesebb minél többen hivatkoznak rá. Mindezt súlyozva, azaz értékes honlapról származó link értékesebb. Az algoritmust is, illetve az így kapott mérőszámot is PageRank-nek hívják/hívtak. Minden url kapott egy PageRank értéket. Ez egy 0 és 10 közötti szám. Ez a szám lekérhető volt sokáig. Publikálva egész számok voltak, de sejthetően a Google valós számként tartotta nyilván ezt a mérőszámot. A PageRank szó a Google bejegyzett védjegye.

Majd 2016 első felében a Google leállította azt a szolgáltatását, amelyben lekérhető volt ez az mérőszám. És azóta sem érhető el.

PageRank, most akkor megszűnt?

Több helyen tévesen jelent meg akkoriban a hír, hogy megszűnt volna a PageRank. A pontos hírek úgy szóltak, hogy ezentúl ez a mérőszám nem nyilvános. Igazából a Google már többször is kijelentették, hogy ők továbbra is használják a PageRank-et, még ha nem is pont ugyanabban a formában. Valószínűsíthető, hogy az is közrejátszott, hogy a Google egyre összetettebb algoritmusa már nem pusztán egy számot tart nyilván, hanem sokkal összetettebb formában tárolja ugyanezt az információt.

Ahogy eddig sem, ezután sem tudjuk a pontos algoritmus mikéntjét. Ám az biztos, hogy a linképítés, mint olyan továbbra is nagyon fontos. Ahogy az is biztos, hogy a jó minőségű honlapokról származó linkek többet érnek, mint a gyenge minőségű honlapokról származóak.

Tehát elmondható, hogy az a mérőszám, amit a PageRank jelentett még valamikor az továbbra is fontos. Ám az is elmondható, hogy találati lista akár több 10 ezer mérőszám komplex összeállítása alapján készül. Még, ha kiemeljük ebből a legfontosabbat, akkor sem biztos, hogy pontos képet kapunk. Valószínűleg a Google-nél is emiatt döntöttek úgy, hogy nem publikálják többet.

Alternatívák

A Moz kezdett el egy komplex számításon alapuló mérőszámot kialakítani. Illetve rögtön kettőt. Domain Authority  és Page Authority, első domain szintű, második oldal szintű mérőszám. Jelenleg a sok hibája ellenére ez a leginkább elfogadott szám, ami mindenki számára publikus. Azt nagyon fontos kiemelni, hogy mivel két teljesen különböző cégről beszélünk, így értelemszerűen a keresési eredményt semmilyen mértékben sem befolyásolja a DA, illetve a PA érték. Ám mégis érdemes figyelni rá, mert jelenleg nincs jobb mérőszámunk.

Én még a SEMrush-t szoktam nézni. Szerintem az ő számaik is jó iránymutatóak. Mindenképpen érdemes még megemlíteni a Ahrefs-t is. Illetve, a listába mindenképpen bele kell kerülnie a Majestic által kezelt, Trust Flow névre keresztelt mérőszámnak is.

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.